4 اطلاعیه بروزرسانی و تخفیف‌های ویژه سایت :

بازاریابی یا مارکتینگ از نگاه دیگر

1,722 بازاریابی , مفاهیم پایه ای بازاریابی پشتیبان سایت شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
6 رای

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.این تعریفیست که ویکی پدیا برای بازاریابی در نظر گرفته است.فارغ از اینکه تعریف تا چه حد می تواند کامل باشد یا نویسنده آن چه کسیست میخواهم از این چارچوب تعریفی آنهم به شکل کتابی بیرون بیایم و خیلی خودمانی و البته کاربردی به آن بپردازیم.

قبل از اینکه سراغ تعریف بازاریابی برویم ،میخواهم به برداشت اشتباهی که عموم مردم به مفهوم بازاریابی دارند اشاره کنم. اغلب افراد تا همین که کلمه بازاریابی را می شوند فکر می کنند بازاریابی (Marketing)، یعنی این که بروشوری را در دستمان بگیریم و بریم به صد جای مختلف و التماس کنیم که از ما چیزی بخرند! و یا اینکه فردی را در ذهن تداعی می کنند که کنار خیابان و با نگاه معصومانه منتظر هست که مردم از او برگه تبلیغاتی بگیرند!!

بازاریابی چیست

و چه زیادند افرادی که همین که در جواب سوال چه شغلی داری می گویی: مدیر بازاریابی (Marketing Manager)،فکر می‌ کنند که مسئول چند بازاریاب هستی که می روند و می فروشند و تو هم پورسانتی از فروش آن‌ها به جیب می زنی!

یه سری افراد نیز که شناخت سطحی از مفهوم بازاریابی دارند تصور می کنند که بازاریابی تنها تبلیغ کردن و فروش است. اما ما هر روزه با پیامهای بازرگانی تلویزیونی، نامه های پستی، آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها و اینترنت بمباران می شویم؛ ولی شاید برای این افراد عجیب باشد که که فروش بخش کوچکی از فرآیند بازاریابی‌ست و مهم ترین آن نخواهد بود هر چند که یکی از ارکان اصلی ارزیابی موفقیت یک برنامه بازاریابی‌ است.

بالاخره میگی بازاریابی چیه یا نه؟!!
به دنیای مهیج بازاریابی خوش آمدید! بحث را با یک سوال ساده آغاز می کنیم؛

بازاریابی چیست؟

بازاریابی در یک کلام ، مدیریت رابطه سودمند با مشتری است. هدف بازاریابی ایجاد ارزش برای مشتری و جذب ارزش در ازای ارزش ایجاد شده است.در بین فعالیتهای مختلف کسب و کار،بیش از همه بازاریابی با مشتری سر و کار دارد.

هدف دوگانه بازاریابی، جذب مشتریان جدید با ارائه ارزش بالاتر و حفظ مشتریان فعلی به وسیله جلب رضایت آنها است.

اگر بخواهیم بازاریابی را از نگاه فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوین؛تعریف کنیم به همان تعریف اولیه که در ویکی پدیا آمده و اول مقاله به آن اشاره کردیم می رسیم:
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

ولی این تعریف برای خیلیها قابل لمس نیست هرچند که متوجه تعریف بشوند.!!

بصورت خودمانی:
بازاریابی فرایندی است که در آن برای مشتری ارزش ایجاد می کنیم و رابطه مستحکمی با او برقرار کنیم تا بتوانیم در عوض از مشتری ارزش دریافت کنیم.(یه بده بستونه که به برد برد برسیم:)-)

اما به راستی رابطه مستحکم در تعریف بالا چطور شکل می گیرد؟ موفقیت باورنکردنی در هر کسب و کار ، نتیجه تمرکز بر یک ایده متفکرانه است: ایجاد رابطه بادوام با مشتری . این رابطه با مشتریان (که بعدها طرفداران برند شما خواهند شد)، می تواند از طریق مجموعه ای منظم ، پوشش کامل رسانه ای و یک وب سایت جذاب و گیرا ایجاد شده باشد.

اگر واقعاً به فکر مشتریانتان باشید و مسیر خود را طوری تغییر دهید تا رضایت مشتریان جلب شود رابطه مستحکم خواهد شد و مشتری به طرفدار شما تبدیل می شود.

بازاریابی چی هست

نکته بعدی در استحکام رابطه، انتقال احساس امنیت برای مشتریان است.مشتریان به هنگام تصمیم برای خرید از شما باید احساس راحتی داشته باشند و خود را عضوی از خانواده کسب و کار شما بدانند.

کسب و کار شما ، باید یکسازمان حرفه ای تبلیغاتی باشد که بداند چطور ارزشهای مورد نظر مشتری که تبدیل به رابطه عمیق و دائمی با مشتری می شود را ایجاد کند. شما بهتر از هر کسب و کار دیگری باید به طرفدارانتان گوش دهید و چیزی که آنها طالبش هستند را در اختیارشان بگذارید. در عوض، طرفداران و حامیان کسب و کار شما ، آن را ارج نهاده، عمیقاً به آن وفادار بوده و سود دائمی را برایتان فراهم می کنند.

***بعضی از صاحبان کسب و کار اگر یاد بگیرند بجای سرکیسه کردن مشتریان (عذر مرا برای رک صحبت کردنم پذیرا باشید) ،به فکر رضایت مشتریان باشند ، شاید با این کار سود و یا مشتری امروز را از دست بدهد ولی آنرا برای فردا همیشگی حفظ می کند.

شرکتهای موفق امروزی، همه در یک نقطه مشترک هستند: آنها شدیداً متمرکز بر مشتری و کاملاً ملزم به بازاریابی می باشند. این شرکتها، همگی برای برآورده کردن هرچه بهتر نیازهای مشتری در بازار مقصد تلاش میکنند. آنها سعی می کنند انگیزه لازم جهت ایجاد ارزش مورد نظر مشتری را در تمامی افراد زیر مجموعه خود ایجاد کنند. برین مارکوس، یکی از بنیانگذاران فروشگاههای هوم دپوت تأکید می کند که: “همه افراد ما متوجه هدف نهایی مقدس ما هستند . آنها می دانند که نقطه پایانی برایشان وجود ندارد؛ همیشه باید با تمام وجود و با علاقه به نیازهای مشتری توجه کرد.”

توجه: هوم دیپو، (Home Depot) شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که در زمینه فروش لوازم خانگی، تجهیزات ساخت‌وساز، الوار، مصالح ساختمانی، ابزار رنگ‌آمیزی و رنگ نقاشی، تجهیزات لوله‌کشی، کفپوش، وسایل باغبانی، ابزار و یراق فعالیت می‌کند.

اگه بخواهیم این فرآیند بازاریابی را بصورت تصویری نشون بدیم به شکل زیر می رسیم:

۵ مرحله بازاریابی
یک مدل ۵ مرحله ای برای فرایند بازاریابی به تصویر درامده است:

در چهار مرحله اولیه، شرکت سعی در درک مصرف کنندگان، تولید ارزش برای مشتری و ایجاد رابطه ای مستحکم با او دارد. در گام نهایی، شرکت پاداش خود از ایجاد ارزش برای مشتری را کسب می کند. با ایجاد ارزش برای مشتری، شرکت پاداش خود را به شکل فروش، سود و سرمایه ای از جنس رابطه طولانی مدت با مشتری دریافت می کند.

توجه: در سری مقالات بازاریابی که بعدا در سایت منتشر می شود مفاهیم دیگر بازاریابی رو شرح میدهیم.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

1 رای 1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5
1,194
توضیحات بیشتر
PhpMyAdmin

PhpMyAdmin چیست ؟

3 رای 3 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 5
6,995
توضیحات بیشتر

درگاه پرداخت واسط

5 رای 5 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 5
6,525
توضیحات بیشتر
پیاده سازی سایت شخصی
آموزش edd
آموزش کامل طراحی وب سایت
قالب انفولد
قالب وردپرس فلت آستیک
افزونه Opt-In Downloads
نظرات شما + ۰
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.
ارسال نظر ۰

به کمک نیاز دارید? با ما تماس بگیرید
برای دانلود نام و ایمیل خود را در بخش زیر وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید
جهت دانلود فایل مورد نظر ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید. فایل رایگان به ایمیل شما ارسال خواهد شد