4 اطلاعیه بروزرسانی و تخفیف‌های ویژه سایت :

جمعه نکبت در ایران

2,331 کسب و کار اینترنتی , نقد و بررسی پشتیبان سایت چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5 رای

بعد از گذشت چند روز از جمعه سیاه یا حراج جمعه (Black Friday) (که در واقع در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.) این فرصت را پیدا کردیم که آن را بررسی کنیم و ببینیم آیا فروشگاه های بزرگ توانسته اند این موضوع را خوب کپی برداری (!) کنند یا نه؟!!

همراه با وردپرسی شو باشید تا به این موضوع بپردازیم.

بلک فرایدی در ایران

همانطور که می دانید امسال دو فروشگاه دیجی کالا و بامیلو با برگزاری کمپین های بزرگ تبلیغاتی مردم را به خرید از حراج بزرگ روز جمعه ترغیب کردند. این ۲ فروشگاه‌ اینترنتی از روزها قبل با تبلیغات گسترده و اغوا کننده سراسر صفحات اینترنت را به خود اختصاص داده بودند. براین اساس به مردم وعده داده شد که در این روز می‌توانند تخفیف‌های استثنایی دریافت کنند. البته اینکه زیرساخت‌های فنی برگزاری چنین رویدادی تا چه اندازه آماده بود، موضوع دیگری است که جای بحث دارد، چراکه بسیاری از کاربران از ساعات اولیه این حراج موفق به باز کردن سایت‌ فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی نشدند و حجم بالای مراجعات مردم در شرایطی صورت گرفت که زیرساخت‌های فنی برای آن دیده نشده بود.

هر چند دقیقه یک بار دیجی کالا و بامیلو از دسترس خارج میشدند

سرور ضعیف دیجی کالا و بامیلو

نظر کاربران در شبکه های اجتماعی در مورد دیجی کالا و بامیلو

نظر کاربران در مورد سرور دیجی کالا و بامیلو

راسیتش منم مثل همه کاربران لیست اقلامی که احتیاج داشتم رو یادداشت کردم که بتوانم در این روز حراج، آنها را تهیه کنم. اما وقتی که جمعه سیاه شروع شد و خواستم اقدام به خرید کنم به طرز عجیبی از قیمت گذاری این دو فروشگاه متعجب شدم. نحوه قیمت‌گذاری‌ها به گونه‌ای بود که متوجه شدم این واحدها حقوق مصرف کنندگان را از طریق تبلیغات اغواکننده و نقض قانون حمایت از مصرف کنندگان‌ ضایع کردند.

مشکل از جایی شروع می‌شود که این فروشگاه‌های آنلاین وارد بازی جدیدی در قیمت‌گذاری می‌شوند. وقتی دیدم که در برخی کالاها قیمتی که به عنوان قیمت بدون تخفیف معرفی شده بود، بسیار بالاتر از قیمت اصلی محصول بوده و بعد از اعمال تخفیف به همان قیمت عرضه یا نهایتا چند درصد کمتر از قیمت عرضه رسید.یا ممکن بود رقم نهایی این حراج‌ها از قیمت مرسوم بازار بالاتر باشد.

قبل از اینکه مستندات خودم را رو کنم بگذارید شما را با ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان آشنا کنم. در این ماده قانونی آمده است تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کنندگان از جمله از طریق وسائل ارتباطی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود ممنوع است و وقتی کار ممنوعی رخ بده یعنی جرمی صورت گرفته است. وقتی این ۲ فروشگاه‌ اینترنتی در تبلیغات فریبنده خود تخفیف ۷۰ درصدی عنوان می کنند و در عمل این اتفاق نمی افتد متوجه می شویم که فارغ از نقض حمایت از حقوق مصرف کننده که انجام داده اند به شعور کاربران نیز توهین کرده اند.
این نشان می‌دهد که نه تنها اظهار خلاف واقع در برخی از حراجی‌های اینترنتی صورت گرفته است بلکه نقض صریح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز توسط آنها اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد نهادهای ناظر و متولی کسب‌وکارهای اینترنتی و حامی حقوق مصرف کنندگان باید در این موضوع ورود کنند.

با وجود اینکه رسالت جمعه سیاه در کشورهای غربی مشخص است که در آن عرضه محدودی از کالاهای برندهای معتبر در روز جمعه سیاه در دنیا فرصتی برای طبقات متوسط رو به پایین جامعه است تا بتوانند از محصولاتی که به آن علاقه دارند، بهره‌مند شوند.در واقع رسالت اینست که طبقات پایین جامعه هم «فرصت» تهیه این کالاها را پیدا کنند. اما این شرکتها ظاهراً جمعه‌بازار را فقط برای فروش اجناس و کالاهای روی‌دست‌مانده‌شان و در کمال تعجب با قیمتی بیش از اصل همان کالا در بازار برگزار کردند!

مثال: در مثالی ملموس‌تر و مصداقی برخی کالاها مانند یک دوربین عکاسی که معادل سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار آزاد قیمت دارد در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که بعد از تخفیف جمعه سیاه با قیمت چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود که حتی این قیمت از فروشگاه‌های سطح شهر نیز بالاتر است!

قیمت دوربین فیلم برداری در بامیلو

نمونه هایی از تغییر قیمت ها در دیجی کالا و بامیلو

قیمت اصلی پاور بانک ۱۱۹ هزار قبل جمعه سیاه، روز جمعه سیاه ۱۷۹ هزار تومان با تخفیف شده ۱۱۷ هزار تومان

قیمت پاور بانک در دیجی کالا

شاهکار بامیلو 

شلوار جین در بامیلو
اما نکته‌ای که وجود دارد اینکه طبق قوانین تجارت چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد که در یک روز چنین حراج‌هایی زده شده و به مردم تخفیف‌های ۷۰ درصدی داده می‌شود. نکته دیگر آنکه اگر یک فروشگاه در مقطع خاصی کالای خود را با ۷۰ درصد تخفیف به مردم می‌رساند در سایر روزهای سال چند درصد سود از مردم دریافت می‌کنند!؟

حسین درودیان – مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف می گوید :
برای ارائه تخفیف معمولا قانون وجود دارد و فروشگاه‌های مختلف موظف هستند پیش از برگزاری حراج هماهنگی لازم را با اتحادیه مربوطه انجام دهند و حراج خود را زیر نظر اتحادیه برگزار کنند. ( اینکه آیا هماهنگی از قبل صورت گرفته یا خیر، خدا می داند! )

امید می‌رود شرکتهایی که این چنین دغدغه‌مند به صحنه رقابت بر سر سود بیشتر و کپی‌برداری از رویدادهای غربی کشیده می‌شوند، رسالت برگزاری این رویدادها را هم بدانند و برای حقوق مردم ارزش قائل شوند تا این میزان چهره بد از وضعیت برگزاری این رویدادهای فراگیر در فضای مجازی منتشر نشود. بهرحال جمعه سیاه امسال در ایران، واقعا سیاه بود!

فیلم گزارش ۲۰:۳۰ از کلاهبرداری های بلک فرایدی سایت های مطرح و نمایش به طور مشخص

عصبانیت مجری شبکه خبر از حراج جمعه سیاه دیجی کالا و بامیلو

و اما تو دوست عزیزی که که در فروشگاه های مذکور مسئول هستی و الان در حال خواندن جملات آخر این مقاله هستی.فکر نکن که زرنگی و بردی. بد باختی قربونت. فارغ از حلال و حروم بودن، فارغ از نقض قانون حمایت از مصرف کننده، اینکه با هر روشی بخواهی به سوددهی برسی مطمئنا شکست میخوری.

قبلا هم مقاله ای در مورد جمعه سیاه نوشتیم با عنوان کار غیراخلاقی دیجی کالا در جنگ جمعه سیاه! که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه نمایید.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

1 رای 1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5
1,174
توضیحات بیشتر
PhpMyAdmin

PhpMyAdmin چیست ؟

3 رای 3 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 5
6,936
توضیحات بیشتر

درگاه پرداخت واسط

5 رای 5 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 5
6,514
توضیحات بیشتر
آموزش edd
آموزش کامل طراحی وب سایت
فارسی سازی قالب و پلاگین
قالب رستوران
قالب وردپرس چند منظوره
قالب وردپرس خبر خوب
نظرات شما + ۳
  • م​م ۱+
    محمد مومن پنج شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶

    با سلام
    مقاله عالی بود. من هم بارها این مورد رو امتحان کردم.متاسفانه قیمت این فروشگاه های از سطح شهر بسیار بالاتر است و هیچ کس هم نیست که به کارشان نظارت کرد.همین محصولات را می توان از سطح شهر به راحتی و با قیمت مناسب تری خرید.در یک نمونه من گوشی سونی اکسپریا ال وان را با نودهزار تومان کمتر از قیمت اعلام شده دیجی کالا از سطح شهر پیدا کردم که گارانتی معتبرتری هم داشت.بهترین کار منع خرید از آنها از طرف مردم است.
    ممنون

    پاسخ دهید
  • م​ج ۲+
    محمد جهان نما پنج شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶

    همه اینا که گفتید درست، اما شما واقعا دنبال چی هستین؟؟؟؟؟ آیا این منظور برداشت نمیشه که شما هم با پخش چند باره این متن دنبال تبلیغات و این داستان ها باشید؟؟؟؟؟؟

    پاسخ دهید
    • م​ه ۰+
      محمد همتی پشتیبان سایت پنج شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶

      دوست عزیز هدف ما اینه این متنا به دست مدیران کسب و کارها برسه و سیاستشون رو عوض کنند.

      پاسخ دهید
ارسال نظر ۳

به کمک نیاز دارید? با ما تماس بگیرید
برای دانلود نام و ایمیل خود را در بخش زیر وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید
جهت دانلود فایل مورد نظر ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید. فایل رایگان به ایمیل شما ارسال خواهد شد