4 اطلاعیه بروزرسانی و تخفیف‌های ویژه سایت :

کار غیراخلاقی دیجی کالا در جنگ جمعه سیاه!

14,087 کسب و کار اینترنتی , نقد و بررسی پشتیبان سایت شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
9 رای

امروزه، گسترش بازارها، تنوع محصولات و افزایش تعداد شرکت‌های تولیدی، فضایی رقابتی را در بازار پدید آورده و درنتیجه شرکت‌ها ناچار به استفاده از راهبردهایی هستند که سودآوری و ماندگاریِ بیشتر آنها را در بازار به ارمغان آورد. در این میان، توجه بیش از اندازه به بقای شرکت و سودآوری آن، موجب انحراف توجه مدیران از یک اصل اساسی، یعنی اخلاق در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی می‌گردد.

همانطور که می دانیم بازاریابی با هدف کمک به اقتصاد کشورها و تامین نیاز مصرف کنندگان شکل گرفته است.از این رو موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها و نحوه اثرگذاری بازاریابی اخلاقی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر بسزایی در رابطه این دو خواهد داشت. بعضی از شرکتها فکر می کنند رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنها به اهداف اقتصادی می کاهد. از این رو عملکرد آنها متاثر از همین فکر مخرب خواهد بود تا جاییکه هم مفهوم بازاریابی را زیر سوال می برند و هم دیدگاه منفی در ذهن کاربر ایجاد خواهد شد.

Black Friday war

یکی از اصول اولیه بازاریابی، رعایت اخلاق در این زمینه است اگر کسی یا شرکتی داری کسب و کار است و در زمان بازاریابی اولین اصل بازاریابی (اخلاق) را رعایت نکند باید گفت بازنده اخلاقی این بازی است.
در روز جمعه سیاه، وقتی در گوگل کلمه بامیلو رو جستجو کردم با نتیجه ای باورنکردنی روبرو شدم که هنوزم در باورم نمیگنجد که دیجی کالا این کار غیر اخلاقی را انجام داده است. لطفا عکس پایین رو ببینید.

کار غیر اخلاقی دیجی کالا

وقتی شما در گوگل برند بامیلو (فارسی و خارجی) را جستجو می کنید دو سایت دیجی کالا و دیجی استایل بالاتر از بامیلو قرار میگیرند یعنی این که سایت های دیجی کالا و دیجی استایل تبلیغات گوگل خود را بر اساس کلمه بامیلو (فارسی و خارجی) سفارش داده اند. کنار دو اسم دیجی کالا و دیجی استایل کلمه AD وجود دارد که به عنوان تبلیغ شناخته می شود.

اخلاق، اصل گمشده جمعه سیاه

من جز آن دسته از افرادی هستم که به شدت از برند دیجی کالا حمایت کرده ام اما در چند جشنواره اخیر (شیرجه بزن به کمپین مرگ) دیجی کالا، رفتارهای عجیب و غیر حرفه ای زیادی از این برند دیده ام. نمیدانم کارشناسان و مدیران بخش دیجیتال مارکتینگ دیجی کالا چه سیاستی دارند که این رفتارهای زننده و غیر حرفه ای را دنبال میکنند.
شاید یکی از دلایل این رفتارها، احساس خطر کردن این سایت برای به وجود آمدن برند بامیلو است که باز جای تعجب دارد چون خود دیجی کالا وقتی توافق برجام صورت گرفت اعلام کرد که از برداشته شدن تحریم ها و باز شدن راه شرکت های خارجی به ایران استقبال میکند. طوری که مدیران این سایت اعلام کردند از رقابت با شرکت های دیگر خوشحال هستند.
ولی رفتارهای فعلی این برند خلاف صحبت های مدیران آن است. فعلا فقط یک سایت (بامیلو) به صورت جدی وارد رقابت با دیجی کالا شده است حالا فکر کنید اگر تعداد زیادی رقیب وارد این بازی شوند چه اتفاقی میفتد. البته این کار غیراخلاقی را در جاهای دیگر هم دیده ام اما ما در مورد برند بزرگ دیجی کالا صحبت میکنیم.

البته این را نیز متذکر شوم که سایت و برند دیجی کالا، هنوز برند محبوب و مورد علاقه من است و با این کار کل دیجی کالا زیر سوال نمیرود ول از این برند این چنین رفتار و حرکاتی انتظار نمی رفت. 

لذا باید گفت آنچه که می تواند اعتماد و اطمینان بین دو طرف را دوباره بازسازی نماید و سازمانها را به سود دهی هدایت کند وجود فضایی آکنده از اعتماد در کسب و کار است. هر چند این قدم لازم ولی کافی نیست چرا که هر کسب و کاری علاوه بر دادن این اعتماد، باید مزیت رقابتی ای داشته باشد که مشتریان را به طرف خود سوق دهد.

کسب و کارهای موفق، پیوسته به دنبال افزایش میزان رضایت مشتریان خود بوده و راه رسیدن به این هدف را در به اجرا گذاردن معیارهای اخلاقی یافته اند. (Labbai MM 2007) می گوید بازاریاب خوب متعهد به اصول اخلاقی است. اگر کسب و کاری بتواند در طول فعالیت خود، اخلاق را در سیاستهای کاری خود قرار دهد پس از مدتی خود را از رقبا جدا می کند و به نوعی همین اخلاق برای شرکت مزیت رقابتی به شمار می رود.(Holme Ch 2008)

نتیجه: شخصا یک برند اخلاق مدار با کیفیت پایین تر را ترجیح میدهم به برندی که اخلاق را زیر پا میگذارد و کیفیت بهتری دارد.

اخلاق در کسب و کار

سایت وردپرسی شو به صورت دقیق و کامل جمعه سیاه را آنالیز کرده است و اطلاعات دیگری دارم که در مقاله جدا منتشر میکنم.

درگاه پرداخت واسط

5 رای 5 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 5
6,515
توضیحات بیشتر
معرفی بهترین افزونه کش برای وردپرس

معرفی بهترین افزونه کش برای وردپرس

2 رای 2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5
970
توضیحات بیشتر
وب سرور چیست؟ و بررسی انواع وب سرور

وب سرور چیست؟ و بررسی انواع وب سرور

2 رای 2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5
1,137
توضیحات بیشتر
پیاده سازی سایت شخصی
آموزش edd
آموزش کامل طراحی وب سایت
افزونه Opt-In Downloads
قالب وردپرس جنه
یه فایلی هم اگه می شه برای مقایسه بین php و asp.net تو ایران بزارین
نظرات شما + ۲۹
  • M​a ۱+
    majid شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

    من این موضوع را با چند مرورگر تست کردم و گفته شما درست نیست
    لطفا اطلاعات اشتیاه منتشر نفرمایید

    پاسخ دهید
    • م​ه ۵+
      محمد همتی پشتیبان سایت شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

      سلام مجید جان
      بحث الان نیست و بحث دیروز هستش یعنی موقع جمعه سیاه این اتفاق افتاد

      پاسخ دهید
    • م​ص ۳+
      مصطفی شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

      سلام دوست عزیز ، کاملا مطلب درست هستش ، بنده دیروز مشاهده کردم

      پاسخ دهید
  • س​ل ۶+
    سلیمی شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

    شاید کسانی که با مباحث سئو آشنایی دارند بهتر از بقیه درک کنند که این کار چقدر عواقب معنوی بدی میتونه برای دیجی داشته باشه. اینکه دیجی بعنوان یک برند برتر وقدیمی هراس و تمامیت خواهیشو از یک برند نوپاتر به این شکل نشون میده میتونه این رو در ذهن من تداعی کنه که بامیلو خیلی بزرگتر از چیزیه که فکر میکردم و حتی شاید بزرگتر از دیجی ولی زمانش نرسیده تا شانه به شانه ش بشه.
    این کار دیجی درست نقطه مقابل کاریه که چند سال پیش از گوگل دیدم.زمانی که کلمه goolge رو در جستجوگر گوگل سرچ میکردید نتایج اولیه از یاهو بود نه گوگل. این دو مسئله رو اشکارمیکرد. یکی تواضع و اخلاق گوگل. و دیگری اینکه گوگل میخاست بگه رقیب من بیشتر از خودم از من گفته و درباره م مطلب داره.
    وقتی هوش و ذکاوت و اخلاق گوگل رو با دیجی مقایسه میکنید بخصوص دراین مورد خاص فاصله تفکر غالب جهان سومی و جهان اولی دستمون میاد.

    پاسخ دهید
    • م​ه ۱+
      محمد همتی پشتیبان سایت شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

      ممنون آقای سلیمی عزیز

      پاسخ دهید
    • ر​ا ۱+
      رامین یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

      البته این مساله هیچ ارتباطی با سئو نداره. اون عواقب بد هم متوجه نشدم منظورتون چیه.

      پاسخ دهید
    • ح​ج ۰+
      حسین جنگروی یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶

      سلام دوستان
      به نظر من بدترین حرکت را بامیلو انجام داده
      اومده قیمت ها را چند برابر کرده بعد تخفیف داده
      من خودم یه دریل را سال قبل خریم حدود ۷۰ یکی دیگه هم داشت که ۱۰تومان بیشتر می شد
      سال قبل از ۲۷۰ رسوند بوده به اون عدد با تخفیف که بعد از جمعه سیاه عدد معمولش را رسوند به ۱۶۰
      جالبه بدونید همون دریلی که حدود ۸۰ سال پیش فروخته می شد یک میلون و هفتصد هزار قیمت خورده بود و با تخفیف شده بود حدود ۳۰۰
      من تمامی کالاهایی را که سفارش دادم بعدش رفتم چک کردم
      بدون استثنا می شد با قیمت مناسب تر تو سایتها دیگه گرفت
      می تونید شما هم چک کنید

      پاسخ دهید
  • ع​ا ۰+
    علی احمدی شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

    بنده هم چک کردم این مسئله صحیح نبود

    پاسخ دهید
    • م​ه ۱+
      محمد همتی پشتیبان سایت شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

      سلام و درود عزیز
      این مسئله مربوط به روز جمعه سیاه بوده عزیز
      موفق باشید

      پاسخ دهید
  • م​ص ۱+
    مصطفی شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

    سلام – اگر هم مدیران دیجیکالا بعد از برجام اعلام کردند که از ورود شرکتهای خارجی خوشحال هستند و اعلام حمایت کردند هم بیشتر جنبه تبلیغاتی و شبه روشن فکری داشته ، چون وقتی که غول هایی مانند آمازون ، علی بابا و… پاشون به ایران باز بشه ، کار دیجیکالا تمام هستش ، چون به هیچ وجه نمیتونه از لحاظ قیمت و تخفیف با اونها رقابت کنه ، نه تنها دیجیکالا ، بلکه غولهایی مانند IKEA هم نتونستن با آمازون رقابت کنن

    پاسخ دهید
  • S​i ۱+
    sina شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

    این مورد اصلا چیز جدیدی نیست خیلی از شرکت ها اینکار رو توی کل دنیا انجام میدن.حتی هاستگیتور و ویکس این کارو میکردن.جالب اینجاست که کل پارس پک و سرور پارس و چند شرکت معتبر دنیای هاستینگ این کاررارو کردن.من خودم دیدم سرور پارس روی برتینا زده بود روی انلاین سرور زده بود بگذریم که ۹۹ درصدشون اینکار رو میکنن.

    پاسخ دهید
    • م​ه ۰+
      محمد همتی پشتیبان سایت شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

      عزیز مهم نیست این کار مرسوم هستش و خیلیا انجام میدن ولی این کار اصلا اخلاقی نیست و کسب و کارهای کوچیک باید یاد بگیرند این مدل کاری انجام ندن

      پاسخ دهید
  • ر​ا ۰+
    رامین یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    دوست عزیز این روشی هست که همه بیزنس ها در کشورهای دیگه هم ازش استفاده میکنن و کاملا معمول هست.

    پاسخ دهید
  • ر​ا ۰+
    رامین یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    دوست عزیز این روشی هست که همه بیزنس ها در کشورهای دیگه هم ازش استفاده میکنن و کاملا معمول هست. باید شرکتا یاد بگیرن چجوری مقابله کنن با این روش

    پاسخ دهید
    • م​ه ۱+
      محمد همتی پشتیبان سایت یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

      عزیز این کار رو تو تخفیفان و نت برگم دیدیم ولی کاری غیر اخلاقی هستش

      پاسخ دهید
      • ر​ا ۰+
        رامین دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶

        این نظر شخصی شماست. از نظر من غیراخلاقی نیست

        پاسخ دهید
  • آ​ز ۰+
    آزمایش یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    این عکسی که شما برای نتیجه جستجوی خود گذاشتید، اگر دقت کنید کلمه Ad یا advertisement می باشد، به معنی تبلیغ. به عبارت دیگر یکسری سایت ها به گوگل مبلغی را برای تبلیغات خود پرداخت می کنند و گوگل بدون در نظر گرفتن سئو سایت، اگر کلمه هایی که کاربر جستجو می کند ربطی به سایت پول دهنده داشته باشد، آن سایت را به عنوان تبلیغ جز نتیجه های اول خودش نشان می دهد و حروف Ad را کنار آن درج می کند تا کاربر با نتایج واقعی گوگل اشتباه نکند.

    پاسخ دهید
    • م​ه ۰+
      محمد همتی پشتیبان سایت یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

      مشکل همینه
      دیجی کالا رو کلمه و برند بامیلو این کار رو کرده

      پاسخ دهید
  • ت​س ۱+
    تست یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    آقا حالا یه مشاهده شخصی نصفه نیمه که نشد سند! اولا من روز جمعه سیاه جستجو کردم چنین چیزی ندیدم و ثانیا دوره زمانی تبلیغات گوگل یک روزه نیست که یک روز باشه یک روز نباشه. حداقل میخواستی یه مفهومی رو برسونی مستند این کارو میکردی میدادی ۴ نفر دیگه هم تست کنن توی روزهای مختلف. بعد ببینی اصلا اینکه میگی اون روز بود و حالا نیست چطور ممکن میشه و آیا اصلا امکانش هست.

    پاسخ دهید
    • م​ه ۱+
      محمد همتی پشتیبان سایت یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

      دوست عزیز انگار شما نمیدونی تبلیغات گوگل مبلغی هست تا وقتی
      مثلا شما یک میلیون کلیک میخری
      کلیک ها تموم شد تبلیغات هم تموم میشه
      بعدش نه فقط من بله تعداد زیادی کاربر این مورد رو مشاهده کردن
      لطفا در مورد تبلیغات گوگل بیشتر مطالعه کنید

      پاسخ دهید
  • H​a ۰+
    Hamid یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    این مورد درسته ، غیر از این جمعه ، با عبارت های مختلف دیگه ای هم اول دیجیکالا میاد

    پاسخ دهید
  • م​س ۰+
    مجتبی سامری یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

    سلام لطفا اطلاعات غلط به مردم ندید

    شما تو گوگل سرچ کن هاست ایران سرور می بینی سایت پارس هاستینگ بالاتر اومده!!شما تبلیغ گوگل اد بخرید و فروشگاه اینترنتی هدف تون باشه روی کل کسب و کارهایی که فروشگاه اینترنتی روی اسمشون هست تاثیر میزاره
    نه بامیلو
    خود دیجیکالا اینقدر دارمد داره که لازم نداره خودشو کثیف کنه!!؟؟!!

    پاسخ دهید
    • م​ه ۲+
      محمد همتی پشتیبان سایت دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶

      سلام اقای سامری عزیز
      عزیز فکر کنم شما یکم با تبلیغات گوگل بیگانه هستید
      چون گوگل بر اساس کلمه کار میکنه
      مثلا من یک میلیون کلیک واسه کلمه خرید گوشی پراخت میکنم و اکثرا حدود این کلمه میاد
      اگر بر اساس گفته شما گوگل کار کنه باید کاربر یه کلمه بزنه کل صفحه تبلیغات بیاد واسش ولی این درست نیست

      پاسخ دهید
  • ا​م ۱+
    امین دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶

    کار خیلی بدی هم نیست. خیلی از سایت‌های خارجی از این کارا می‌کنن!

    پاسخ دهید
    • م​م ۱+
      محمد مهدی دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶

      لطفا چند نمونه از این سایت های خارجی را نام ببرید

      پاسخ دهید
  • ه​ا ۲+
    هادی چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶

    سلام و ممنون از توضیحاتتون.
    من از سایت دیجی کالا بارها خرید کردم و در مورد اصل بودن اجناسش شکی ندارم. اما در مورد قیمت گذاری به شدت مخالف این سایت هستم و قیمتهایی که در نظر گرفته میشه خیلی بالاتر از عرف هست، به طور مثال جدیدن یه کالای الکترونیکی خاصی رو خرید اینترنتی کردم. قیمتی که سایت دیجی کالا زده بود ۱۳۵۵۰۰۰ تومان بود. من تو یه سایت متفاوتی همین جنس رو به قیمت ۱۰۸۵۰۰۰ تومان خرید کردم. یعنی ۲۳ درصد ارزونتر. خب تنها تفاوتی که وجود داشت بحث گارانتی بود. والا جنسی که من خرید اینترنتی کردم هم قابلیت امتحان و باز پس فرستادن پس از ۷ روز رو داشت و هم اصل بود. با توجه به شناختی که از دستگاه های الکترونیکی دارم و نوع گارانتی که تو ایران عرضه میشه می دونم که گارانتی کارکرد خاصی نداره و فقط هزینه اضافه هست. شما اگه قضیه نماد الکترونیکی رو کامل بدونین میتونین خیلی از اجناس رو با قیمت بسیار مناسب تر از دیجی کالا خرید کنین و این فضا رو رقابتی تر خواهد کرد و سیستم خرید اینترنتی رو از حالت انحصاری خارج خواهد کرد.

    پاسخ دهید
  • ه​ا ۱+
    هادی چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶

    یا بحث هدیه. اینا مردم رو چی فرض کردن که اجناسی که به فروش نمیره رو میچپونن تو جنسی که پر فروشه به عنوان هدیه میدن میره! اونم با قیمت خیلی بیشتر.

    پاسخ دهید
  • ب​د ۰+
    برتر دیجیتال سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷

    سلام
    واقعا اگر یه مرکز جامع باشه که بر اساس کیفیت، کارایی و خدماتی که سایت ها ارائه میدن به اونا با صداقت و بدون هیچ کونه اعمال فشاری امتیاز بده اون وقت مردم هم با خیال راحت خرید می کنن
    امیدوارم
    با تشکر

    پاسخ دهید
ارسال نظر ۲۹

به کمک نیاز دارید? با ما تماس بگیرید
برای دانلود نام و ایمیل خود را در بخش زیر وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید
جهت دانلود فایل مورد نظر ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید. فایل رایگان به ایمیل شما ارسال خواهد شد