4 اطلاعیه بروزرسانی و تخفیف‌های ویژه سایت :

مزیت رقابتی پایدار چیست؟ (sustained competitive advantage)

4,798 بازاریابی از نگاه بزرگان پشتیبان سایت سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
7 رای

فرض کنید ورزشکار حرفه ای هستید مطمئنا درخشش شما در یک فصل متفاوت خواهد بود با درخشش در ده فصل. فرق این دو، دقیقا فرق بین مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار است. مزیت رقابتی پایدار این مفهوم را به ما می رساند که مزیت رقابتی ناپایدار نیز وجود دارد. پس مزیت رقابتی معمولا پس از مدتی از بین می‌رود.این زودگذر و ناپایداربودن مزیت‌های رقابتی از یک طرف برای کسب و کار بسیار ناراحت کننده است و از یک طرف صاحب کسب و کار را بر این فکر وا می دارد که برای ماندگاری باید به فکر چالشی جدید باشد.

مزیت رقابتی معمولا در گذر زمان یا از سوی مشتریان معنای خود را از دست می دهد یا از سوی رقبا سریعا تقلید(کپی!) می شود.در این حالت شما برای اینکه کسب و کارتان رونق خود را از دست ندهد و دوباره حرفی برای گفتن در بازار داشته باشد باید سریعا دست بکار شوید و مزیت رقابتی جدیدی ارائه دهید.اگر کسب و کار شما مزیت رقابتی ای ایجاد کند که با گذشت زمان نه از بین برود و نه معنای خود را پیش مشتریان از دست بدهد و از سویی دیگر قابلیت تقلید و کپی برداری برای رقبا وجود نداشته باشد آن مزیت رقابتی را،مزیت رقابتی پایدار می نامند.

مزیت رقابتی پایدار چیست؟

مثال مشخص آن نام تجاری (BRAND) قوی و شهرت کوکاکولا است که بیش از یک قرن است ادامه داشته و باعث غبطه همه رقبا می شود.

باید توجه داشت که مزیت رقابتی پایدار یک پروژه نیست که نقطه شروع و پایان داشته باشد.بلکه یک فرآیند است که بسته به توانایی های شما و اهدافتان ادامه می باید.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بین مزیت رقابتی موقتی و مزیت رقابتی پایدار رابطه وجود دارد به نحوی که بعضی مواقع مزیت رقابتی پایدار از مجموع یکسری از مزیتهای رقابتی موقتی حاصل می شود. به عنوان مثال در صنعت رایانه تسلط شرکت اینتل در بازار رایانه ارزان به وسیله خلق مجموعه ای از مزیتهای موقتی حاصل شده است که در ادامه نیز مزیت جدیدی را خلق و براساس آن محصول جدیدی را به بازار عرضه می کند و در نتیجه آن رقبایی که درصدد تقلید و کپی برداری هستند مجبورند برای دستیابی به مزیت جدید فعالیت جدیدی را شروع کنند و این راز تداوم مزیت رقابتی اینتل در صنعت فرارقابتی رایانه طی دو دهه اخیربوده است.

هر کسب و کار بایستی به فکر پیدا کردن مزیت های رقابتی پایدار برای خود باشد که بتواند با استفاده از آنها از رقبا پیشی گرفته و بازده خود را بالا ببرد.این بدان معناست که ما موقعیتی برتر به رقبا ایجاد می کنیم که مبتنی بر ارائه ارزش به مشتری است.جهت رسیدن به عملکرد برتر یک کسب و کار، باید مزیـت رقـابتی را پایـدار نمـود. بـرخی از محققان معتقدند که کسب مزیت رقــابتی از طـریق تأکیـد بر ارائـه خدمـات و محصـولات با کیفیـت برتـر بـه مشتـریان حاصل مـیشـود.

نکته:
یک کسب و کار به منظور دستیابی به عملکرد برتر، بایستی مزیت رقابتی پایداری را ایجاد کنـد. هرگاه کسب و کار شما در حضور رقبا تحکیم بازار پیدا کرد بدانید که کسب و کارتان مزیت رقابتی دارد و اگر این تحکیم بازارتان ادامه دار بود کسب و کار شما مزیت رقابتی پایدار دارد.بر اساس این تعریف،مزیت رقابتی پایدار را گاها تحکیم بازار خدمات می نامند.

مزیت رقابتی پایدار در کسب و کار

تضـمین پایـداری مزیت رقابتی به سرمایه گذاری عمده ای از سوی کسب و کار به منظور ایجاد موانع بـرای تقلیـد نیـاز دارد. واضح است که هیچ مزیتی به طور نامحدود پایدار نیست،چنـدین گزینـه بـرای کسب و کارهـا جهت مزیت رقابتی مدت دار وجود دارد که شامل موارد زیر است:مؤثرترین موانع برای تقلید، زمانی است که رقبا متوجه نمیشوند که صلاحیتهـا بـر مبنـای کدام مزیت است. این مطلب به موقعیتهایی اشاره دارد که درک آنها برای رقبا مشکل است که چگونه شرکت مزیتی را که از آن بهره میبرد ایجاد کرده است.سعی کنید منابع مزیت رقابتی پایدارتان گنگ و مبهم باشد.گنگ بودن بودن باعث می شود که رقبا نتوانند که تقلید کنند.یکی دیگر از راه های پایداری در مزیت رقابتی استخدام افراد خبره و متخصص است.این افراد طرز تفکری به کسب وکارتان انتقال می دهند که به هیچ وجه قابل تقلید نخواهد بود.منابع و امکانات فیزیکی یک کسب و کار نیز از آن دسته مواردی که مزیت رقابتی پایدار ایجاد می کند که قابل تقلد نیستند.

نمونه هایی از مزیت‌های رقابتی پایدار

ازآنجاکه موضوع مزیت رقابتی پایدار، گیج‌کننده و دشوار است، بهتر است برای درک بهتر آن چند نمونه بیان کنیم:

نمونه هایی از مزیت‌های رقابتی پایدار

۱. کارکنان

بی شک کارکنان خوب برای یک کسب و کار مزیت رقابتی به حساب می آیند.دانش و توانایی‌های کارکنان یکی از منابع اصلی مزیت رقابتی شما محسوب می‌شود.برای درک بهتر این موضوع نقش مرحوم(!) استیو جابز را در شرکت اپل گویا اهمیت تاثیر کارکنان خوب و خلاق در کسب و کار می توان شد.این مسئله درمورد کسب و کار‌های بزرگ و کوچک صادق است. معمولا کارکنان، بزرگ‌ترین دارایی رقابتی شما به‌شمار می‌آیند. محصولات می‌آیند و می‌روند، ولی تیمی که بتواند بارهاوبارها محصولاتی را طراحی کند که موجب حیرت و شگفتی مشتریان شود، مزیتی پایدار است و برای شما باقی می‌ماند.

۲. تغییر پویا و فعال

همانطور که می دانید و گفته شد مزیت رقابتی در طول زمان ماهیت خود را از دست می دهد. کسب و کاری که بتواند سریعا خود را با شرایط بازار و ذائقه مشتری وفق دهد مسلما می تواند سریعتر مزیت رقابتی پایدار داشته باشد.این تغییر و پویایی نیاز همکاری تمام افراد در یک کسب و کار است .اگر اعضای کسب و کار در جهت دستیابی به رسالتی مشترک با یکدیگر همکاری نکنند، بعید است این تیم به مزیت رقابتی پایداری برای شما تبدیل شود.

۳. روابط خوب با مشتریان:

همانطور که قبلا گفتیم مشتریان برای احساس ارزشمندی و رضایت اقدام به خرید می کنند.کسب و کاری که بتواند این احساس ارزشمندی را به مشتریان انتقال دهد مسلما رابط مستحکمی با آنها ایجاد خواهد کرد که همین باعث می شود این روابط در طول زمان ادامه پیدا کند و به عنوان مزیت‌ رقابتی پایدار به شمار می آید

۴. آگاهی و دانش

راز کسب‌و‌کار، دانستن چیزی است که هیچ‌کس دیگری آن را نمی‌داند. دانش به شما کمک می‌کند تغییر کنید. دانش مزیت رقابتی پایداری به‌شمار می‌رود، البته تا زمانی که به‌طور مستمر در آن پیشرفت کنید.

۵. فناوری

اهمیت فناوری در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار چیست
شرکت‌ها فناوری‌ها را با یکدیگر تلفیق می‌کنند تا از این راه، نوآوری، تولید، فرایندها و روابط [خود با] مشتری را تقویت کنند. شرکت‌هایی که به‌طور مؤثری فناوری را طراحی و مدیریت می‌کنند، از مزیت رقابتی قابل‌توجهی نسبت‌به شرکت‌هایی برخوردارند که قابلیت‌ها و کارایی‌های فناوری خود را به‌سختی افزایش می‌دهند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟ و راه های بررسی و افزایش آن

1 رای 1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5
1,174
توضیحات بیشتر
PhpMyAdmin

PhpMyAdmin چیست ؟

3 رای 3 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 5
6,936
توضیحات بیشتر

درگاه پرداخت واسط

5 رای 5 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 5
6,514
توضیحات بیشتر
آموزش کامل طراحی وب سایت
فارسی سازی قالب و پلاگین
پیاده سازی سایت شخصی
قالب وردپرس خبر خوب
قالب انفولد
قالب وردپرس فلت آستیک
نظرات شما + ۰
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.
ارسال نظر ۰

به کمک نیاز دارید? با ما تماس بگیرید
برای دانلود نام و ایمیل خود را در بخش زیر وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید
جهت دانلود فایل مورد نظر ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید. فایل رایگان به ایمیل شما ارسال خواهد شد