4 اطلاعیه بروزرسانی و تخفیف‌های ویژه سایت :

تفاوت هاست و سرور

5,124 وب مستری پشتیبان سایت سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4 رای

بعد از اینکه مقالات هاست یا سرویس میزبانی چیست؟ و انواع هاست یا سرویس میزبانی را در سایت منتشر کردیم حال میخواهیم در مورد تفاوت هاست و سرور و بخصوص فرق هاست با سرور مجازی صحبت کنیم و توضیحاتی رو ارائه دهیم. در این مقاله ابتدا هاست را تعریف می کنیم بعد در مورد سرور اختصاصی توضیحاتی میدهیم و در آخر سرور مجازی رو تعریف، و در انتهای مقاله تفاوت هاست و سرور را مورد بررسی قرار میدهیم. 

تفاوت هاست و سرور

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر مثل همین کامپیوترهای خود شما است با این تفاوت که سیستم عاملش مدل سروری است و این که ۲۴ ساعته به اینترنت وصل است و در دسترس می باشد. یعنی باید همیشه روشن باشد.

سرور اختصاصی چیست؟

در سرور اختصاصی تمام منابع سرور اعم از سی پی یو، رم و هارد در اختیار شما قرار دارد و سایت شما به تنهایی روی یک سرور قرار میگیرد و سایت دگیری در سرور شما آپلود نخواد شد. این سرویس بیشترین قدرت و امنیت را دارد اما هزینه آن بسیار زیاد و در حدود ماهیانه ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان می باشد. (برای سایت های به شدت پر بازدید و نیازمند امنیت مناسب است)

سرور مجازی چیست؟

وقتی یک سرور اختصاصی رو به چند سرور تبدیل کنیم، سرور مجازی یا vps می گویند. این سرویس سرعت و امنیت پایینتری نسبت به سرور اختصاصی دارد (چون هر سرور مجازی به یک نفر فروخته می شود و سرعت و امنیت پایین میاید). این سرویس برای وب سایت های پربازدید و مهم توصیه می شود ، هزینه های این سرویس معمولا از حدود ماهیانه ۵۰ هزار تومان به بالا می باشد.

هاست چیست؟

هاست (Host) در زبان فارسی به معنی میزبان می باشد و به محیط مجازی اطلاق داده می شود که بر روی یک سرور برای یک سایت تدارک دیده شده است. حالا بر روی یک سرور ممکن است یک سایت قرار بگیرد ممکن است ۵۰۰ سایت قرار بگیرد بسته به سرور و قدرت آن سرور میتوان روی آن سایت قرار داد. هر چه پردازنده، رم و هارد دیسک سرور بیشتر باشد میتوان سایت های بیشتری رو روی آن قرار داد.

هاست اشتراکی چیست؟

در این نوع سرویس در یک سرور اختصاصی یا مجازی به تعداد مشخصی کاربر ( بستگی به قدرت سرور ) هاست ایجاد می شود که هر کدام از آنها دسترسی به سایت خود دارند، تمام سرویس های با نام میزبانی وب یا هاست در اینترنت از نوع اشتراکی می باشند، هزینه های اشتراکی بسیار کمتر است، امنیت این سرویس ها خوب است اما در هر صورت با توجه وجود تعداد دیگری سایت در یک سرور استفاده این سرویس برای سایت های بسیار معتبر توصیه نمی شود. هزینه های این سرویس معمولا در سال حدود ۵۰ هزار تومان می باشند. (برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و قدرت هزینه کردن بالا ندارند به شدت پیشنهاد می شود)

تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

تفاوت هاست و سرور

تا این لحظه متوجه شدیم هاست و سرور چی هستند. حال باید در مورد تفاوت هاست و سرور صحبت کنیم. ببینید دوستان سرور هم یک مدل هاست است اما یک نوع قوی با سخت افزار بالا و با قابلیت دسترسی به سیستم و مدیریت و سفارشی سازی بیشتر، حالا می توان این فضای سرور را به چندین بخش تقسیم کرد و در اختیار چندین سایت قرار داد. که در این شرایط بهش هاست اشتراکی می گویند. 

از منظر دیگر هم می شود به این موضوع توجه کرد و گفت که هاست یک فضا از سرور می باشد که وب سایت شما در آن قرار دارد. اما نمی توان گفت که هاست زیر مجموعه سرور می باشد و یا سرور زیر مجموعه هاست می باشد. زیرا ممکن است یک هاستی مربوط به یک وبسایت داشته باشیم که نیازمند چندین سرور باشد، مانند شبکه های اجتماعی همچون facebook و یا چندین وب سایت داشته باشیم که همه از طریق یک سرور پشتیبانی بشوند.

در کل اگر می خواهید تفاوت هاست و سرور رو بدونید پیشنهاد میکنم معنی هاست و سرور را درک کنید تا متوجه این موضوع شوید. وقتی شما بدونید هاست چی هستش و به چه چیزی سرور و سرور اختصاصی می گیویند خیلی راحتر تفاوت هاست و سرور را درک می کنید.

فرق هاست با سرور مجازی

فرق هاست با سرور مجازی

بعد از اینکه تفاوت هاست و سرور را مورد بررسی قرار دادیم حالا به سراغ فرق هاست با سرور مجازی میرویم. همان طور که در بالا گفتیم وقتی یک سرور (یک کامیپوتر) را به چند سرور کوچکتر با سخت افزار یکسان تقسیم می کنیم به آن سرور مجازی می گویند. هاست رو هم تعریف کردیم و گفتیم به میزبان سایت، هاست می گویند و هاست اشتراکیم یعنی چندین سایت روی یک سرور یا سرور مجازی قرار بگیرند. حالا فرق هاست و سرور مجازی این است که از هاست (هاست اشتراکی) برای سایت هایی با بازدید کم استفاده می شود و از سرور مجازی برای سایت هایی با بازدید بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در بخش زیر مزایای هاست اشتراکی و سرور مجازی را با هم بررسی می کنیم تا بیشر فرق هاست و سرور مجازی را درک کنیم.

مزایای هاست (هاست اشتراکی)

  • قیمت ارزان و کاملا مقرون به صرفه
  • مدیریت راحت و ساده
  • مناسب برای کسب و کارهای نوپا

مزایای سرور مجازی

  • فضای میزبانی بیشتر
  • دسترسی به سیستم عامل
  • سخت افزار قوی تر
  • در صورت ارتقا نیاز نیست اطلاعات سایت را به جای دیگر منتقل کنید

نتیجه گیری:
در این مقاله تفاوت هاست و سرور و فرق هاست با سرور مجازی را مورد بررسی قرار دادیم و هر کدام را به صورت جدا تعریف کردیم. برای درک بهتر این تفاوت ها، باید معنی سرور، سرور مجازی، هاست و هاست اشتراکی رو بدونید تا بتوانید این تفاوت ها رو درک کنید. 


پیشنهاد
پیشنهاد میکنم برای درک بهتر تفاوت هاست و سرور و فرق هاست با سرور مجازی چند مقاله زیر را مطالعه کنید در این مقالات تمام توضیحات مورد نیاز را ارائه داده ایم. تا بتوانید درک بهتری از این موضوع ها داشته باشید. 

درگاه پرداخت واسط

5 رای 5 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 55 votes, average: 5٫00 out of 5
6,536
توضیحات بیشتر
معرفی بهترین افزونه کش برای وردپرس

معرفی بهترین افزونه کش برای وردپرس

2 رای 2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5
1,006
توضیحات بیشتر
وب سرور چیست؟ و بررسی انواع وب سرور

وب سرور چیست؟ و بررسی انواع وب سرور

2 رای 2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5
1,181
توضیحات بیشتر
پیاده سازی سایت شخصی
آموزش edd
آموزش کامل طراحی وب سایت
افزونه Opt-In Downloads
قالب وردپرس جنه
یه فایلی هم اگه می شه برای مقایسه بین php و asp.net تو ایران بزارین
نظرات شما + ۳
  • م​ه ۰+
    مهدیس شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ممنونم بابت توضیحاتتون عالی بود

    پاسخ دهید
  • م​ح ۱+
    محمد سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

    یه سوال:
    ما توی شرکتمون یه سرور داریم که روش اتوماسیون اداریمون نصب شده.
    از خارج از مجموعه هم به وسیله آی پی ولید میتونیم واردش بشیم…
    آیا روی این سرور هم میشه سایت بالا آورد؟
    مثلا میشه xampp نصب کرد و با آی پی بهش وصل شد؟
    ردواقع میخوام بدونم بدون استفاده از سرویس های عمومی (سی پنل و دایرکت ادمین و این چیزا) میشه از سرور خودمون که همیشه به اینترنت وصله برای سایت استفاده کرد و سیستمی مثل وردپرس رو روش اجرا کرد؟

    پاسخ دهید
    • پ​س ۰+
      پشتیبان سایت پشتیبان سایت چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

      سلام
      وقت بخیر
      میشه و مشکلی نیست
      ولی باید ببینید قابلیت تعریف dns داره یا نه
      اگه نمی تونید پیشنهاد میکنم یه هاست خوب بگیرید و کارهایی که لازم دارید رو، روی هاست انجام بدید
      موفق باشید

      پاسخ دهید
ارسال نظر ۳

به کمک نیاز دارید? با ما تماس بگیرید
برای دانلود نام و ایمیل خود را در بخش زیر وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید
جهت دانلود فایل مورد نظر ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید. فایل رایگان به ایمیل شما ارسال خواهد شد